- Menu przedmiotowe
- Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
- Procedura przyjmowania wniosków i wydawania opinii dla dzieci z dysleksją rozwojową
Załącznik nr 7do protokołu z posiedzenia Rady Pedagogicznej w dniu 21.11.2017 r.
Procedura przeprowadzania badań i wydawania opinii, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kłobucku
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad działania
publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. z 2013 r.
poz.199 z późn. zm)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz.532 z późn.zm. )
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz.1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz.1534)
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz.1257)
Lp |
Zadanie |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1. |
Przyjęcie zgłoszenia o udzielenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej telefonicznie lub osobiście od rodziców lub prawnych opiekunów . Zebranie wstępnych informacji o przyczynie zgłoszenia w celu skierowania do odpowiedniego specjalisty. W klasach I-III diagnozuje się ryzyko dysleksji rozwojowej. Diagnozę dysleksji rozwojowej można postawić nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.. W przypadku ucznia gimnazjum , szkoły ponadgimnazjalnej, szkoły ponadpodstawowej badania pod kątem dysleksji rozwojowej mogą być przeprowadzone na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia opinia. Wniosek ten, wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
Wszyscy pracownicy pedagogiczni i inspektor |
W dniu zgłoszenia |
2.
|
Wyznaczenie terminu badania i zawiadomienie rodziców lub prawnych opiekunów o terminie badania. |
Pracownik pedagogiczny odpowiedzialny za dany teren lub inspektor |
Niezwłocznie |
3. |
Zobowiązanie rodziców lub prawnych opiekunów do przedstawienia dokumentacji dot. dziecka, w szczególności opinii ze szkoły lub opinii polonisty, wykazu ocen, zeszytów, innych prac pisemnych lub rysunków dziecka, dokumentacji lekarskiej (zaświadczenia lekarskiego od okulisty i laryngologa, w uzasadnionych przypadkach od neurologa). |
Pracownik przyjmujący zgłoszenie |
Do czasu wydania opinii |
4. |
Przyjęcie rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub ucznia pełnoletniego w wyznaczonym terminie i godzinie. Przedstawienie się /imię i nazwisko, stanowisko/ Zebranie wstępnych informacji dot. zgłaszanego problemu i zaproponowanie odpowiednich form pomocy . |
Pracownicy pedagogiczni przyjmujący klienta |
W wyznaczonym terminie |
5. |
Przyjęcie pisemnego wniosku od klienta o przeprowadzenie badań wg wzoru , stanowiącego załącznik nr 1 do Procedury .... |
Pracownicy pedagogiczni przyjmujący klienta |
Przed wykonaniem badań |
6. |
Wykonanie badania z wykorzystaniem metod i technik badawczych zgodnie z instrukcjami zapewniającymi rzetelną diagnozę problemu. |
Pracownicy przyjmujący klienta |
Zgodnie z ustalonymi z klientem terminami |
7. |
Zapewnienie odpowiednich warunków w trakcie wykonywania badania, wynikających z ogólnych zasad, instrukcji stosowania metod diagnostycznych. |
Pracownicy wykonujący badania |
W trakcie badania |
8. |
Obliczenie wyników badań, konsultacje specjalistów wykonujących badanie, ustalenie diagnozy i form pomocy postdiagnostycznej. |
Zespół pracowników wykonujących badania |
Po zakończeniu procesu diagnostycznego. |
9. |
Przekazanie rodzicom w formie ustnej diagnozy problemu, zaleceń postdiagnostycznych oraz uzyskanie informacji na temat poziomu realizacji ich potrzeb. |
Pracownicy wykonujący badania |
Po zakończeniu badań lub w terminie ustalonym z klientem. |
10. |
W przypadku stwierdzenia braków w dokumentacji dziecka niezbędnej do wydania opinii zobowiązanie rodziców lub prawnych opiekunów do dostarczenia wymaganych dokumentów lub konsultacji specjalistów spoza poradni w szczególności lekarzy . |
Rodzice lub prawni opiekunowie |
W ustalonym terminie |
11. |
W przypadku wystąpienia konieczności konsultacji z wychowawcą lub dyrektorem placówki, do której uczęszcza dziecko, uzyskanie pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych na konsultację. Stosowny zapis z czytelnym podpisem rodziców lub prawnych opiekunów umieszcza się w karcie indywidualnej. |
Pracownicy przyjmujący dziecko |
W czasie kontaktu z rodzicami |
12. |
Po zgromadzeniu pełnej dokumentacji umożliwiającej wydanie opinii poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów o możliwości wydania pisemnej opinii z zalecanymi formami pomocy . Opinię wydaje się po udokumentowaniu pracy samokształceniowej dziecka w domu przez okres co najmniej pół roku. W uzasadnionych przypadkach, jeżeli rodzic przedstawi zeszyty ćwiczeń lub inne dowody systematycznej pracy dziecka nad ortografią, zespół wykonujący badanie może podjąć decyzję o wydaniu opinii bezpośrednio po przeprowadzeniu badań diagnostycznych. |
Zespół wykonujący badanie |
W trakcie spotkania z rodzicami |
13. |
Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka, opiekuna prawnego dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia. Przyjęcie pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie od rodziców/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia o wydanie opinii załącznik nr 2 .
Opinia poradni zawiera: 2.numer opinii; 3. datę wydania opinii; 4. podstawę prawną wydania opinii; 5. imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia-również nazwę i adres szkoły, do której uczeń uczęszcza; 6. określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
9. wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu; 10. imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzali opinię; 11. podpis dyrektora poradni; |
Zespół wykonujący badanie |
W terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie. Jeżeli konieczne jest przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka niezbędnego w celu wydania opinii, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia. |
14. |
Opracowanie pisemnej opinii. |
Zespół pracowników wykonujących badania |
|
15. |
Wydanie pisemnej opinii.
|
Zespół badający |
Niezwłocznie po otrzymaniu wydrukowanej opinii |
16. |
Wydanie opinii następuje poprzez: Umieszczenie odpisu opinii w zbiorze opinii na dany rok szkolny. |
inspektor |
Na bieżąco |
17. |
Powiadomienie klienta o wystąpieniu przeszkód w wydaniu opinii w terminie (np.: choroba pracownika,) z podaniem przyczyny zwłoki i wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy. |
Pracownicy odpowiedzialni za wydanie opinii, dyrektor, st. inspektor powiatowy lub inni upoważnieni do tego pracownicy. |
Niezwłocznie po wystąpieniu przeszkody w wydaniu opinii |
18. |
Wydanie kopii opinii na pisemny wniosek klienta .
|
inspektor
|
Niezwłocznie po złożeniu wniosku. |
Traci moc Procedura przyjmowania wniosków, przeprowadzania badań i wydawania opinii, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kłobucku z dnia 4 lutego 2014 r.
Załącznik nr 1
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
w Kłobucku
Proszę o wykonanie badania:*
psychologicznego
pedagogicznego
logopedycznego
dziecka ………………………………………………………………………………,
ur. ……………………………………………………………………………………..
Kłobuck,dn................. .....................................
Podpis rodzica, opiekuna prawnego
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka przez Powiatową Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Kłobucku zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. 2016r. , poz.922 ).
Kłobuck, dn…………………… ……………………………………
Załącznik nr 2
..................................................
Imię i nazwisko
...................................................
Miejsce zamieszkania
WNIOSEK O WYDANIE OPINII
do Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kłobucku
dla
Imię i nazwisko ...............................................................................
/dziecka lub pełnoletniego ucznia/
Data i miejsce urodzenia ...............................................................................
Numer PESEL ...............................................................................
Miejsce zamieszkania ...............................................................................
Nazwa i adres szkoły, przedszkola, klasa,
zawód
……………………………………………………........................
…………………………………………………….........................
w sprawie …........................................................................................
….........................................................................................
U z a s a d n i e n i e
………………………………………………………………………………………………................................................................................
……………………………………………………………………………………………….................................................................................
……………………………………………………………………………………………….................................................................................
……………………………………………………………………………………………….................................................................................
……………………………………………………………………………………………….................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………........................................................
……………………………………………………………………………………………………………………........................................................
……………………....... ………………………….
/miejscowość, data/ Podpis wnioskodawcy/-ów
/imię i nazwisko/